Blogpost

Verslag Twinning met Alliance Youth, Belfast

Op 11 maart vertrok een opgetogen groepje Jongen Democraten met de trein naar Schiphol. Na maandenlang mailen en plannen smeden was het de Commissie Internationaal eindelijk gelukt om een mooi buitenlandsbezoek te regelen voor onze afdeling. Het einddoel van deze reis was dan ook niet Amsterdams mooie internationale vliegveld, maar Belfast. Belfast is de hoofdstad van Noord Ierland, wat weer onderdeel uitmaakt van het Verenigd Koningrijk.

Na een korte vlucht kwamen we aan in Belfast. Hier werden we opgevangen door een aantal leden van Alliance Youth. Ze hadden een vol programma voor ons gemaakt dus tijd om bij te komen en te wennen aan het tijdverschil kregen we niet. We stapte in twee taxi’s die ons naar de Parlement Buildings brachten. Al doet de naam anders verwachten, het is maar één gebouw, maar wel gigantisch groot, zeker als je bedenkt dat Noord Ierland maar een klein landje is. Hier kregen we een informatieve rondleiding. Daarna gingen we door naar het stadhuis. Ook in dit zeer indrukwekkende gebouw kregen wij een rondleiding. In het stadhuis werd op dat moment een prachtig diner voorbereid. We voelden ons al zeer vereerd, maar helaas waren we niet uitgenodigd. In de avond bezochten wij een pub waar de Guinness en cocktails rijkelijk vloeide. When in Rome…

Op dag 2 stond een gesprek gepland met “iemand” van de moederpartij van Alliance Youth, the Alliance Party. Dit bleek niet zo maar iemand te zijn….voor we het wisten zaten we aan tafel met David Ford, de Noord Ierse minister van justitie. Hij vertelde het een en ander over zijn werk en partij (hij is ook partijleider van the Alliance Party) en daarna was er de mogelijkheid om vragen te stellen. Het was een indrukwekkend gesprek. Hoewel de Alliance Party er hard voor werkt om Katholiek/Iers en Protestant/Engels bij elkaar te brengen speelt de verdeeldheid van het land helaas nog een grote rol in het dagelijks leven en de politiek. Daarna hadden we wat vrije tijd die besteed werd in een museum (omdat we onze tijd natuurlijk verantwoord invullen, en omdat er dino’s waren). Zondag 13 maart was alweer de laatste volledige dag in Belfast. Hoewel de commissie iedereen vrije tijd had gegeven kunnen JDers niet zonder elkaar (<3) en o ntbeten we met z’n alleen in een mooie markthal en eindigde bijna het gehele gezelschap samen in een grote taxi om de Black Taxi tour te doen. Tijdens deze indrukwekkende tour rijd je met een taxi chauffeur uit Belfast door de stad en bezoek je plekken die een belangrijke plaats hebben ingenomen in het Noord Ierse conflict. Een leerzame tour. Onze Katholieke chauffeur was erg positief over de toekomst van het land en verziet een Noord Ierland waar Katholieken en Protestanten zonder problemen samen kunnen leven. Ondanks dat wilde hij ons mooie oranje klompje niet aannamen :P (oranje is de kleur van de Protestanten).

Na deze tour splitste de groep zich, ondanks de eeuwige JD liefde, weer. Een aantal van ons (waaronder ondergetekende) begaven zich naar het Titanic museum. Dit interactieve museum laat alles zien van de bouw tot aan het zinken van de Titanic, inclusief Droomvlucht-achtige constructie. Af en toe was het een beetje luguber, maar toch de moeite van het bezoeken waard. Iedereen verenigde zich weer voor het diner. Daarna gingen we vroeg naar bed. Op maandag tonden we voor dag en douw (ok, half Belfast was op weg naar het werk….maar het voelde heeeeeel vroeg) op het busstation en keerde huiswaarts. Het was een mooie trip die niet snel vergeten zal worden! Bedankt aan iedereen die mee was, samen hebben we er een leerzaam, inhoudelijk en gezellig weekend van gemaakt!

Marlies van der Lee – voorzitter Commissie Internationaal

Submit to FacebookSubmit to Google BookmarksSubmit to Twitter

Nieuws

KEI-week 2017 met JD Groningen

Één van de leukste feesten van Groningen is weer in zicht: de KEI-week. Ook de Jonge Democraten zijn hierbij aanwezig. Hieronder het overzicht met activiteiten waar wij als JD bij aanwezig zijn. Vo...

Lees meer...

Weblog

Twinning Edinburgh

Op 28 april begon ons avontuur naar Edinburg, de hoofdstad van Schotland. Schotland is, in ieder geval op dit moment, onderdeel van het Verenigd Koninkrijk. Met dank aan de organisatorische vaardig...

Lees meer...

zaterdag 25 november 10:00
Day of the Middle East - Landelijk

» Bekijk volledige kalender

Vul hieronder je emailadres in om een link te krijgen waarmee je je aan kunt melden voor de nieuwsbrieven van de Jonge Democraten en waarmee je je abonnementen kunt wijzigen.