#

Twinning Polen

23 Mei 2018

Vroeg in de ochtend (voor studentenbegrippen dan) van donderdag 19 april vetrok een enthousiaste groep Groningse JD’ers naar Eindhoven, om vervolgens daar het vliegtuig te pakken naar Warschau, voor een weekend van politieke inhoud en gezelligheid. Het is altijd weer een verrassing wat de Commissie Internationaal voor ons in petto heeft, maar de keuze voor Polen lag, gezien het verslechterde democratische klimaat en de goedkope alcoholische versnaperingen, voor de hand. We bezochten Warschau op uitnodiging van de politieke jongerenorganisatie van Nowocześni, de Poolse equivalent van D66. Na een mooie en probleemloze vlucht kwamen we aan in Warschau. We hadden veel geluk met ons hostel, wat zich midden in het stadscentrum en tegenover het oude Sovjet-cultuurpaleis bleek te bevinden. Na een smakelijk diner (Libanees) en enkele speciaalbieren gingen we voldaan de bedden van onze kamer testen.

De volgende morgen (vrijdag) bezochten we het indrukwekkende Warsaw Rising-museum, wat het lijden onder en het verzet tegen opeenvolgend de Duitse en Russische bezetters van de Polen liet zien. Hierna haastten we ons naar het Poolse parlement, waar we een rondleiding zouden krijgen van een heuse parlementariër. Helaas waren we onderdeel van een zwarte bladzijde in de Poolse parlementaire geschiedenis, want de regeringspartij PiS had besloten onze liberale partij het bezoekersrecht af te nemen als straf voor haar participatie in een demonstratie. De parlementariër kon ons gelukkig wel het een en ander vertellen over de huidige situatie in Polen en Oost-Europa. Ondanks de verslechtering van de Poolse democratie en rechtsstaat gaf hij de moed niet op. De tegenslag creëerde een gat in onze planning; gelukkig waren onze Poolse collega’s bereid om ons mee te nemen naar het mooiste en grootste park van Warschau. Daar leerden we hen en de Poolse politieke situatie, onder het genot van een koud biertje, goed kennen. Na enkele uren in het park vertoeft te hebben, namen onze Poolse gastheer en –vrouw ons mee naar een restaurant in het oude centrum, waar we kennis hebben gemaakt met de Poolse cuisine. Bij het vallen van de avond maakten we onze reputatie van wereldburgers zeker waar, door zowel ‘Raging Nazi’ als ‘Putin’s Balls’ te proberen in de shotjesbar.

De volgende dag (zaterdag) kregen we een rondleiding van ware ‘locals’. Zij lieten ons de mooiste plekjes in de stad en het oude centrum zien. Na wederom genoten te hebben van een authentieke Poolse maaltijd (de Goulash en Pierogi waren grote aanraders) in het oude centrum ging iedereen zijn eigen weg. Een klein groepje vertrok om een uur te ontspannen bij de rivier. We troffen elkaar weer voor een eenvoudig diner, want we moesten haast maken om op tijd te zijn voor misschien wel het hoogtepunt van de Twinning: het debat. Onze Poolse collega’s organiseren maandelijks een ‘Club Liberalny’, waarin enkele gasten met elkaar in debat gaan over actuele politieke thema’s. De JD was te gast bij de meest recente editie. Xander, Tristan en ondergetekende gingen samen met Piotr in debat over wat liberalisme precies inhoud. Al snel bleek dat onze Poolse vrienden meer op hebben met het klassiek-liberale gedachtegoed, waar wij progressiever georiënteerd zijn. Desondanks kwamen we al snel tot de kern: om het populisme te verslaan moeten we onze ivoren torens uit, en daadwerkelijk proberen de problemen en angsten van de gedesillusioneerde burgers te begrijpen. Het debat was een interessante ervaring, en werd via de Facebook-livestream goed bekeken.

Onze laatste avond in Warschau sloten we goed af: de Polen hadden een mooie stamtafel in een biercafé gereserveerd. Uiteraard hebben we ze uitgenodigd om Nederland en Groningen te komen bezoeken, en daar leken ze wel oren naar te hebben. De volgende morgen (zondag) stonden we vroeg op, en keerden we weer terug naar Nederland. We kunnen terugkijken op een mooie, leerzame en gezellige reis, waarin we de politieke banden aangehaald hebben en er vele vriendschappen gesloten zijn.

Matt Veerkamp

Voor een audiovisueel verslag van dit avontuur, klik hier!